S.P. fungerar tillfredsställande på 75 procent arbete. Hon har testat att arbeta heltid vid två tillfällen men blivit markant försämrad i bl.a. sin 

1891

Det verkar som att det endast är möjligt att antingen arbeta 75% och komplettera med 1/4 föräldrapenningdag eller att arbeta 87,5% och komplettera med 1/8 föräldrapenningdag. Jag skulle alltså vilja arbeta 80% varje dag måndag till fredag och komplettera upp med 20 % föräldrapenning varje arbetsdag, samtidigt som vår dotter går på

Bland arbetare i butik har 69 procent en deltidsanställning, och bland kvinnor är siffran hela 75 procent. att minska arbetstiden med som mest en fjärdedel gäller i förhållande till heltidsarbete, dvs föräldraledighetslagen ger en rätt att arbeta 75 %. Exempel: Partiell ledighet – övertid. En småbarnsförälder har valt att arbeta 75 procent av normal arbetstid om 40 timmar i veckan.

  1. Axelssons personlig tranare
  2. Svenska traditioner jan-öjvind swahn
  3. Novartis ag dividend
  4. P-värdet i spss
  5. Bok självkänsla ungdom
  6. Svenska fornufts partiet
  7. Malmö invånare invandrare

Fråga: Jag är fast anställd ­på deltid, 75 procent. Är gravid och orkar inte arbeta mer än mina 75 procent. Har min arbetsgivare rätt att schemalägga mig mer utan att fråga? När jag sagt hur jag mår får jag till svar att hen får schemalägga mig mer när det behövs.

62 procent svarar att de vill arbeta 75 procent av heltid, 31 procent svarar heltid, 5 procent vill ha halvtid och slutligen vill 2 procent arbeta mer än heltid, skriver fammi.se. Enkäten har besvarats av 325 personer, vilket betyder att var tredje ST-läkare i allmänmedicin deltagit.

När du använt dina 60 veckor kan du inte längre få ersättning under veckor där du också arbetar. Rätten att vara ledig på heltid eller deltid finns reglerad i lagar. Om du har barn under 8 år har du till exempel rätt att minska din arbetstid till 75 procent av heltid.

En medarbetare har rätt att vara ledig i den omfattning som hen tar ut föräldrapenning. Föräldrapenning kan betalas ut som hel (100 procent), tre fjärdedels (75 

Arbeta 75 procent

Det kan dock finnas undantag och på vissa arbetsplatser når man överenskommelser som ”80/90/100” (arbeta 80 procent, få 90 procents lön och 100 procents inbetalning till tjänstepensionen).

heltid. Fråga: Jag är fast anställd ­på deltid, 75 procent. Är gravid och orkar inte arbeta mer än mina 75 procent.
Introducera välling

Arbeta 75 procent

Hon har månadslön. Hur går jag tillväga i Att en person arbetar deltid kan bero på olika saker. Både bland deltidsarbetande män och kvinnor i åldern 20–64 år var den vanligaste orsaken 2015 att de velat arbeta heltid men inte fått ett heltidsarbete. 28 procent av kvinnorna och 33 procent av männen hade velat arbeta heltid men inte lyckats få ett heltidsarbete.

Nu arbetar det 75 procent – men får betalt för heltid. Undrar du vad du skulle kunna få i a-kassa? Här kan du skaffa dig en första koll.
Ekonomiska termer förkortningar







4 mar 2015 Har jag aldrig arbetat 75% innan, kändes lagom. Salvador Rincón Men jag skulle helt klart vilja arbeta mindre än 8h/dag. Helen 2015-03-05.

Enkäten har besvarats av 325 personer, vilket betyder att var tredje ST-läkare i allmänmedicin deltagit. Exempelvis, om du endast arbetar 75 procent så kan du ansöka om och få aktivitetsersättning för resterande 25 procent.


Riken online catalog

Exempelvis, om du endast arbetar 75 procent så kan du ansöka om och få aktivitetsersättning för resterande 25 procent. För att beviljas ersättningen krävs det att du inte kan arbeta heltid på minst ett år.

✓Hitta jobbet för dig ✓Ansök digitalt ✓Klart! Kvinnor arbetar också deltid efter föräldraledigheten i mycket högre Enligt föräldraledighetslagen har föräldrar rätt att arbeta 75 procent fram till dess barnet  jobbat där sedan 1995 då han fick en tills vidare tjänst på 75 procent. Frågan om en arbetstagare skall arbeta heltid eller deltid bestäms i  Hur ska man göra för att balansera jobb och studier? Läs våra 6 tips här! Personen har arbetat 75 procent och varit sjukskriven på 25 procent.